Page 41 - Korkuteli Burada Dergisi - Ocak 2018 - Sayı 7
P. 41
ek Islam sa- sanatçının ruhunda-
natı olarak ki, elindeki ve gön-
ta bilinen lündeki sır saklanır.
Tçini tasvirle- Renkleri desenleri
riyle, figürleriyle, herkes görebilir ama
desen ve renkleriyle hiçbir zaman ona do-
de vazgeçilmez bir kunamazlar. Dokunsa-
sanattır. Belli başlı de- lar da üstündeki sır taba-
senler haricinde başka kasının altına geçemezler.
hiçbir motifi bünyesine Sırrın altındaki sanatkârın
katmayan ve her desenin ruhuna asla dokunulmaz ve o
farklı bir anlamı olan bu sanat- sır yüzyıllar boyu yaşar gider.
ta, “lale” Allah’ı, “gül” ise Hazreti Âşık Veysel bir dörtlüğünde şöyle der;
Muhammed’i sembolize ettiği bilinir. Servi ağa- ‘Her kim ki olursa bu sırra mazhar, dünyaya bıra-
cının sabrı, bahar dallarının ise cenneti anlattığı kır ölmez bir eser, gün gelir Veysel’i bağrına ba-
belirtilir. Çini sanatı her şeyden önce gönül işidir. sar, benim sadık yârim, kara topraktır.’
Bu işi yapanlarda ise sevgi ve sabrın ön planda Burada Veysel, sırrın gizemini ve çiniyi anlatır.
olması gerekmektedir. Bugün dünyada birçok sanat dalı var. Ama hiçbir
Bu sanatı icra edebilmekteki en büyük etken ruhtur. sanat dalı çini sanatı kadar mukaddes bir anlam
Çini sanatçısı kendi ruhunu, çalışmış olduğu eserine içermez. Çini alt yapısıyla, çamuruyla, astarıyla,
aktarır. Bu yüzden çini sanatı icra eden tüm sanat- renkleriyle yüzde yüz Türk Islam sanatıdır. Allah’ın
çılar kendi ruhlarından bir izi eserlerine hapseder. bize bahşettiği ‘kutsal toprak’ sanatıdır. Hayatta
dört şey vardır ki; Hava, su, toprak ve ateş. Bu
Yapılan herhangi bir çini esere en son hangi sa- dört element olmaz ise çini de hayata kavuşamaz.
natkâr dokunduysa, o sanatçının el izleri o eserde Insan ile çini bu kadar iç içedir. Çini sanatı, çinicilik
kalır. Sonra onun üstünde ‘cam’ dediğimiz malze- ruhu ve çinideki o motiflerin aşkı başka hiçbir sa-
me yani sır ve sırça ile kaplandıktan sonra oraya natta bu kadar insanla bağdaşmaz.
41